Snälla barn

jag måste skryta med mina snälla barn. För några veckor sedan kom vi överens om att de ska laga mat varsin dag i veckan, och det har faktiskt fungerat utmärkt. Maria lagar mat på måndagar, Albin onsdagar och Simon lunch på lördagen. Det är en väldig avlastning för mig och ger mig lite utrymme för andra saker (läs pyssla i trädgården). Dessutom blir det lite mer variation på maten, eftersom jag gör mest samma hela tiden. Felix har inte riktigt kommit in i detta ännu, men det blir nog snart eftersom han gärna hjälper till om han inte är hos någon kompis.
Barnen har också varsit ansvarsområde när det gäller veckostädningen, och det fungerar också rätt bra, (bara lite tjat).


Kommentarer
Postat av: Karin

Det är bara att gratulera så länge det varar! Jag ska berätta det för mina barn.



David hjälpte visst till lite igår med matlagningen. Men det var nog för att han höll på att svälta ihjäl medans hans pappa byggde en låda till sitt jobb. Fast David kokade förstås bara makaroner. Så jag jagade in pappan så han kund laga hjortskav och stekt svamp m.m.och ägnade mig själv åt att sätta igång hemuppgiften med David medan jag fick övergå till att lägga den uttröttade 4:åringen. Så kan det bli när man jobbar över.

2009-04-21 @ 09:55:06
Postat av: Sofie

Jag införde också att Sebastian skulle laga mat en gång i veckan i höstas. Men det blev bara korv stroganoff varje gång. Verkligen skittråkigt vecka efter vecka. Ibland brände han i och för sig pannkakor istället. Jag tycker att det är så roligt att laga mat, att jag verkligen saknar det nu när Bertil lagar all vardagsmat.

Jag ska försöka införa andra sysslor att varva med. Duka/duka av, alltid plocka undan efter sig när man har lekt, vika sina egna kläder kanske.

2009-04-21 @ 11:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0