Jättekallt och snökaos

Tänk om ni visste hur tufft vi har det här i Göteborg. Det är -1,6 grader jättekallt och två centimeter snö.
Det är snudd på katastrofvarning, ingen har det så besvärligt som vi på vintern. (Obs, jag försöker vara ironisk).
Men det är inte så behagligt när all nederbörd åker på tvären genom luften, jag tycker tycker att snöflingor ska singla nedåt och inte åka i sidled med 15 m/s.

Mysigt.

Felix spelar fiol för mig just nu. Han är riktigt duktig.
Maria flyttade hem i helgen, just nu jobbar hon. Hon får jättemycket beröm både för barnpassning och läxhjälp.
Simon klarade uppkörningen i lördags, och igår hjälpte han och Albin till med att byta till vinterhjul på Peters bil.
Nu är Albin iväg och hjälper en kompis med hjulbyte.
I lördags hade vi snö en stund och Felix hann göra två snögubbar alldeles själv innan snön töade bort.

Äventyr

Igår kväll fick vi SMS om att det kunde ta tid med incheckningen av bagage, och det gjorde det. Vi var på flygplatsen i 5 timmar innan vi fick checka in bagaget. Som tur var kunde Felix leka med Tim de första timmarna, sedan lyckades tydligen Malmö-planet komma iväg. Så då var det bara Felix och jag och några tusen till kvar.

När vi äntligen lyckats checka in bagaget så fick vi reda på att flygplanspersonalen måste ha sin vila och vi blev efter någon timma skjutsade till Playa Feliz där vi fått god mat, vin och pepsi. Tyvärr så finns det inga lediga rum. Men luften är varm och vi har ockuperat ett par solstolar.

Nu är det kosvart ute och stjärnklart. Felix är otålig, men jag njuter av några timmar till i värmen.

Sista dagen...

blev en pool-dag. Felix fick bestämma, han och Tim lekte i flera timmar och jag fick läsa ut min 4:e bok.

Nu ska vi ta en promenad och sedan är det middag. I morgon lämnar vi hotellet kl 10, vilket känns bra. Hinner med både dusch och frukost.
Planet går 12.45 och vi ska vara på Landvetter kl 19.10. Sedan har vi hela söndagen på oss att anpassa oss till november i Göteborg. Det ska bli mysigt det med, kanske tända en brasa i öppna spisen ?

Lilla Ö-turen

Nu är vi tillbaka efter ha åkt runt på ön. Den här dagen började inte heller så bra. Felix hade ont i halsen och huvudvärk. Han blev lite bättre efter frukost, men hade inte alls sin vanliga aptit. Vi kom lite sent till bussen, men de väntade snällt på oss.
När vi bokade utflykten frågade jag om det var på svenska, och fick ett jakande svar. Detta stämde tyvärr inte, utan vår guide var dansk. Han gjorde så gott han kunde, men jag missade en hel del av informationen och Felix förstod ingenting av vad guiden sa.
Nåja, på det hela har det varit en trevlig och intressant dag. Vi började med Las Palmas där vi fick se st Annas (Jesus mormor) katedral från utsidan

och ett litet museum men eftersom vår guide inte fick guida där inne så var nog det mest intressanta de två vackra papegojorna som promenerade runt på innergården.

Sedan fick vi promenera fritt en stund innan vi åkte vidare upp till randen på en stor krater.
Ganska läskiga vägar dit upp, men fanastisk utsikt när man väl var uppe.

Felix undvek dock att se på ustikten så mycket han kunde.

Efter det var det dags för lunch och titta på hur man kan bo i grottor. Först fick vi äta i en restaurang som låg i ett grottsystem.

Vi fick tapas bestående av kanarisk potatis, lufttorkad skinka, färsk jetost, tortilla och vitlöksbröd. Allt var jättegott, tyckte jag. Felix var tyvärr mer tveksam, men som sagt, jag tror inte han är riktigt frisk idag.
Vi åkte vidare och fick hälsa på hos Isabella som bor i en grotta. Vi fick bara se ett rum, men tydligen så har man både vatten och el och en inomhustemperatur på ca 19-20 grader.

Sedan fick vi åka hem och nu vilar vi oss före middagen halv sju.

3:e november

Den här dagen började inte så bra. Det blåser, ochFelix undrade om det inte finns någonting annat att göra än att bada. - och det gör det ju inte. Jag är supertråkig som bara vill sola hela tiden. Efter en del hetsiga ord och några tårar gick vi till poolen, med löfte om att jag inte skulle sola och läsa.
Där träffade vi Tim

och sedan lektes det på land och i vattnet hela dagen.
Efter ett tag fick jag tillåtelse att hämta min bok, så visst blev det mycket solande för min del.

Dessutom hann Felix och jag ha lite dykskola, så nu kan Felix simma under vattnet och dyka sittande på kanten.
Det visade sig bli en jättebra dag på alla sätt och vis.
I morgon ska vi åka på "Lilla ö-turen". Det blir guidning i Las Palomas och så ska vi få se grottor där det bor människor i fortfarande.

2 november

påstås det att det är. Men inte för Felix och mig, vi har troligen mitten på juli. Vi har verkligen gått in i semester-mode.

Felix har återupptäckt sitt gameboy.
Men vi kämpar på med vårt tuffa dagsprogram.
Frukostbuffé kl 8
Promenad hem
Vila
18.30 Middag

Det tar ca 30 min att gå till den "bästa" stranden. Tydligen så ser vi inte så välbärgade (eller lättlurade) ut eftersom ingen försöker sälja vare sig andelslägenheter eller klockor till oss.

Än så länge har vi varit duktiga med solcreme och har inte bränt oss, men vi blir fräknigare och brunare för varje dag.

Las Meloneras

Ja, nu är vi här på tredje dagen. Flygningen gick bra, Felix tyckte maten på planet var toppen även om jag inte var riktigt lika imponerad.

Vi var framme vid lunchtid och blev transporterade till hotellet.

Vi tog en promenad till havet som visade sig vara ganska otillgängligt, brant och stenigt. Vi gick dock längs strandpromenaden och hittade till sist en liten strand som verkade ganska ok.

Vattnet var härligt och vågorna kastade sig plötsligt över oss, så vi blev rätt blöta. Men det gjorde ingenting. Vi torkade snabbt i värmen.

Vårt hotellrum är trevligt

med en balkong som ligger i solen hela dagen. Det bästa med rummet är luftkonitioneringen, tycker jag.
På kvällen var det grillbuffé.
I går söndag vaknade vi tidigt, dels var det normaltid och dels så ligger Kanerieöarna en timme efter Sverige. Så när det kändes som om klockan var 7 var den bara 5, och frukosten serveras klockan 8. Frukostbuffén har allt man kan önska, och lite till.

Hotellet har 3 simbassänger, 3 bubbelpooler och en småbarnsbassäng. Vattnet är lätt salt.
På förmiddagarna har vi badat i pool, tränat lite simning och dykning.
Söndagens lunch bestod av hamburgare i en galleria. Efter lunch skulle vi gå till havet, vi bestämde oss för att gå åt andra hållet på strandpromenaden. Och där var den, den oändliga sandstranden som övergår i öken. De långa dyningarna, med stora, sugande vågor. Tyvärr hade jag med mig plånbok med kreditkort och pengar, kameran och lte av varje som man gärna ville behålla. Så det blev ett snabbt dopp för mig och sedan satt jag på stranden och tittade på när Felix njöt av vågorna. Han hade hur kul som helst, och jag kunde bara sitta och njuta.

Idag, måndag, gjorde vi samma saker som igår. Felix gör framsteg i poolen, och jag lämnade alla värdesaker hemma när vi gick till stranden, så att jag också kunde bada riktigt länge.