Grattis Mamma

Idag fyller min lilla Mamma år.

Visserligen så läser hon inte min blogg, men grattis ändå. Tyvärr så kunde vi vi inte vara tillsammans idag men vi ringde i morse och sjöng och hurrade för henne i morse och Annika med familj skulle komma till henne idag. Hoppas det blev en riktigt bra födelsedag.

Dax att åka hem

Nu börjar det bli dags att fundera på hemresan.
Vi har haft det härligt.  Igår var vi runt i London. Vi tittade på The Tower, promenerade över Tower Bridge,
 längs Themsen

och över London Bridge. åkte Underground till Picadilly Circus.

Åt Sushi på en jättemysig liten restaurang,

åkte buss (på övervåningen) till Hyde Park och tittade på talarna i Speakers Corner.

Buss tillbaka till Paddington. In på hotellet en liten stund. Promenerade runt i området tills vi hittade en trevlig restaurang som serverade grillat kött. Eftersom vi ville ha köttet "rare" och drack franskt vin så trodde servitrisen att vi kom från Frankrike.;-)

London

Nu är vi framme i London, trötta och varma. Hyrbilen är tillbakalämnad utan problem. Peter klarade vänstertrafiken med glans.
Vi tog tåget från Stanstedt till London och underground från Liverpool Street Station till Paddington Station. Därifrån promenerade vi i 10 minter till vårt hotell.
Hotellet är kanske inte riktigt i klass med de övriga, men handfatet har blandare så att man kan få ljummet vatten i stället för varmt eller kallt.
Nu måste vi gå ut och dricka något, så att vi blir pigga och svala.

Engelska trädgårdar

I går, torsdag, var vi och besökte två fina trädgårdar. Pashley Manor och Great Dixter och idag har vi besökt Sissinghurst  Castle and garden. Allt ligger inom ett par mil från vårt hotell. Det är jättemysigt att ströva omkring i dessa stora, fina trädgårdar. Peter tar i och för sig mest närbilder på tegelstenar, men det är ju också intressant.

23/7 Qeens inn

Efter att ha tagit en promenad i Little Hallingburys, om ligger några mil norr om London, åkte vi vidare till Hawkhurst som ligger en bit söder om London. Nu med en inlagd färdväg och fungerande GPS. Det fungerade utmärkt. Som tur var hade de vi träffade på puben berättat om att man måste betala för att åka på bron över Themsen.
1.50 kostade det och vi hade jämna pengar,som herrarna på puben rekommenderade oss att ha, så det gick hur bra som helst.

Tydligen så var det tur att vi åkte mitt på dagen och i semestertider eftersom det inte är så mycket trafik då.

Utan missöden kom vi fram till Qeens Inn som är 550 år och helt ljuvligt.
Eftersom vi (Bertil)hade ändrat bokningen till två nätter blev uppgraderade till ett Sissinghurstrummet, utan extra kostnad.

Vi kom dit vid ett-tiden och fick omdelbart tillgång till rummet. Efter lunch åkte vi iväg och besökte två trädgårdar som värdinna på hotellet rekommenderade, varav den ena fanns i min bok, Engelska trädgårdar.

22/7 Stanstedt Bonnington

Vi hann med planet och till och med att checka in våra väskor, även om flickan som checkade in syrligt kommenterade att det vore bra om vi kom tidigare nästa gång. Planet lyfte 5 minuter före avgång och landade en kvart innan beräknad ankomst. Vi fick vår hyrbil en Audi A3, vilket gladde Peter. Vi kastade oss ut i vänstertrafiken utan att lyckats få in färdvägen på vår GPS. Som tur var fanns det en vägbeskrivning på hotellets bekräftelse, som vi skrivit ut. Den var i och för sig inte alltför lättförstådd. "Åk ut på M11 men akta er för att åka in på A120  för då kommer ni tillbaka till flygplatsen. Ni kommer till en bensinmack på vänster sida, då ska ni omedlbart ta av i motsatt riktning" osv.  När vi trodde att vi var helt vilse visade sig att vi var framme.
Hotellet var ett helt bedårande 400 år gammalt blått hus.
Inte så jättestort, som ni ser. Peter fick snällt böja lite på nacken för att komma in genom ytterdörren.
Vi bodde i ett fristående lite hus bakom det blåa huset.

Vi bodde på övervåningen i ett trevligt rum. Inte ens jag kunde stå upp i duschen.
När vi checkat in på hotellet gick vi till puben tvärs över gatan och umgicks med lokalbefolkningen.
Det kändes som att vara med i tv-serien Emmerdale.

Internet-problem

Trots att vi har en utmärkt trådlös uppkoppling på internet har vi stora problem med att komma åt .se-sidorna. Men nu, äntligen, kom jag in på blogg.se. Så nu gäller det att skriva.

England

Oj, första hotellet vi både på var hur mysigt som helst, för att inte tala om den fantastiska puben. Helst ville vi bara stanna kvar. Men som tur var så åkte vi vidare för Queens Inn är ännu mer fantastiskt. Blåregnet blommar utanför fönstret och vi bor i Sissinghurstrummet. Mer kommer senare nu ska vi ut och titta på trädgårdar.

SemEster

Nu har jag haft semester i fyra dagar.  Hitills har jag och Felix varit och badat tre gånger. Vi kämpar med att fixa simningen. Felix och jag har även plockat alla röda vinbar (7 l på en buske). Här är en bild på årets skörd, fast vi hade ätit upp de flesta körsbären när jag kom på att jag ville ta en bild. Vi kokade saft (4 flaskor) och gele (6 burkar). Det blev kanske inte så mycket, men väldigt gott.

Peter, Maria, Felix och jag var på Göteborgs stadsmuseum igår och ficke n mycket intraessant guidad visning av vikingadelen. På stadsmuseet finns Sveriges enda vikingaskepp, fast det ser ut som en brädhög. Sedan blev jag och Maria kvar på stan och jag shoppade loss ordentligt. 2 par byxor, 1 par shorts, ett par sandaler, en tröja och en gasoltub. Idag stod det i tidningen att svaenskarna köper mer kläder och jag känner mig rätt skyldig.
Jag har också köpt rätt mycket betongsten den senaste tiden, så ikväll blev min mur färdig. Det känns verkligen bra. Nu villjag inte lyfta mer sten i år. Det var rätt trixigt på slutet eftersom sterna längst ut på kanten måste anpassas för att passa in. Funderar på att bli bildhuggare, jag har helt klart talang för att banka på betongblock så att de får önskat utseende.
Så här såg det ut i förrgår, inte långt kvar. Kanske hinner jag ta en bild imorgon. För nu är det alldeles klart.

Mina fina rosor har nästan blommat färdig första omgången, det har varit lite jobbigt för dem med så mycket sol och lite regn. Jag ahr vatnat en del, men det förslår inte så långt.

Min älskade lilla Alfred (som inte är så liten)

Nina Weibull ? Som blev så illa åtgången av råddjuren men kämpar på och blommar så fint. Den överlevde dräneringen och fanns plötligt i gruset bakom huset, jag flyttade den och den blommar överdpdigt varje sommar som tack. Gör sig fint mot den vita muren
Honungsrosen Helena har överträffat sig själv, ved det gäller blommor. Hur mycket som helst till bin och humlors stora glädje,

Nej, nu är det läggdags. Upp tidigt imorgon för avresa till Lejonbacken och seda till familjelägret. Ska bli härligt.