Trädgårdshelg

Nu är det nästan skönt att vara tillbaka på jobbet igen. I lördags grävde jag i trädgårdslandet och planterade sparrisen. Det var väldigt mycket grävande. Jag har rensat bort (nästan) alla jordgubbsplantor och smultronplantor som var där. Meningen var att det skulle vara jordgubbar, men smultronen invaderade landet och det blev en härlig miljö för sniglarna att bo i. Fåglarna hittade dock en och annan jordgubbe.
Min rabarber ser riktigt fin ut. Jag har hitills aldrig lyckats med rabarber, men i höstas så la jag på massor med kompost och nu ser det lovande ut.
Jag passade också på att plantera isär mina pyttesmå plantor och hoppas att de kommer igång med att växa nu.
Mina pelargoner har överlevt vintern, men när jag bestämde mig för att plantera om dem begriper jag inte hur de kunnat överleva. Det var bara rötter och ingen jord.
Peter köpte en praktmagnolia (Susan) för presentkortet han fick i 50-årspresent. Jag grävde en rejäl  grop som fylldes enligt konstens alla regler med grus, trädgårdskompost och rhodedendronjord. Om några år kanske den blommar så här fint. (Bilden är från Plantagen och det var där Peter köpte magnolian). Den ska bli en två meter hög buske som sitter i slänten, synlig från köket. Den fick ett par små azaleor som sällskap, men de måste jag flytta eftersom jag satte dem lite för nära magmolian.
 

I onsdags ringde jag arkitekten på stadsbyggnadskontoret, han hade fått papprena men inte tittat på dem ännu. Han gjorde en anteckning och bad mig återkomma nu på onsdag.
Det blir väldigt mycket skrivande om  trädgård just nu, men det går bara inte att låta bli.
Mina marsvin får nöja sig med maskrosor, av någon egendomlig anledning så har kirskålen ite hittat min trädgård (ännu). Men det finns i kvarteret, så det är väl bara en tidsfråga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0