23/7Great Dixter

Efter Pashley Manor åkte vi direkt till Great Dixter. Ett helt bedårande ställe.
Great Dixter fanns med i min bok om engelska trädgårdar och visst kände vi igen oss. Det var  fint att få se det på riktigt. Intressant hur man blandar hårt klippta buskar med högt gräs.  Det var ett väldigt charmigt ställe. Vi fick gå in i huset och titta på några rum. Det var fascinerande att få se lite av insidan, men det var  trädgården som lockade mig mest. Här kommer ett urval av bilder.

Framifrån ser huset ut som om det skulle rasa ihop när som helst


Bakifrån syntes det att det var ett rejält tegelhus.


Trädgården bestod av olika "rum", man gillade tydligen att formklippa buskar


Fina trappor, med kaktusar på sidorna.


Undrar om kaktusarna fick bo ute året runt.

Vi var nog de sista som gick.


Tänk att vi är 10 mil från London. Landskapet var verkligen vackert.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag gillar den där blandningen av strikt klippta buskar och fritt växande öret. Det ser livfullt ut, men samtidigt genomtänkt. JAg kanske skulle försöka tygla vår Ölandstokshäck nästa år så att det ramar in min för övrigt ganska fritt växande framsida bättre.

2009-08-21 @ 10:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0